Wie zijn wij?
Dar el Huda is een niet commerciële organisatie die opgericht is in juli 2013. In september 2013 is voor het eerst gestart met het onderwijzen van studenten. Het instituut was gestart met een vestiging aan de Piet Mondriaanstraat 147, te Amsterdam. Het gebouw bestaat uit drie lokalen uitgerust met de vereiste veiligheidsmaatregelen voor onderwijsinstellingen, alsmede instrumenten, educatieve programma’s en apparatuur die nodig zijn om goede onderwijs te kunnen leveren. Door de toenemende vraag naar goed onderwijs heeft Dar el Huda met de wil van Allah de Verhevene in 2018 een nieuwe vestiging geopend in Amsterdam Osdorp aan de Ekingenstraat 9. Het gebouw bestaat uit ruim 500 vierkante meter met drie lokalen en een grote gebedsruimte.
Dar el huda is een moskee en instituut dat naast de vijf dagelijkse gebeden en vrijdagpreken zich bezig houdt met diverse educatieve-, sociale- en maatschappelijke activiteiten.
Wij leven in een tijdperk waarin alleen kennis de eer van een natie hoog houd, en haar volk tot voordeel strekt. Kennis ontdoet de mens van de mantel der onwetendheid, en wij moedigen daarom al onze leerlingen aan om kennis op te doen, want met behulp van kennis kan de mens zijn doelen bereiken. Naast onze educatieve activiteiten zoals het Arabische taal, Koran & tajweed en andere religieuze vakken biedt Dar el Huda ook diverse taal lessen aan zoals Nederlands, Engels en Frans. Alle lessen zijn toegankelijk voor zowel kinderen, jongeren en volwassenen (mannen en vrouwen). Momenteel zijn er ruim 40 nationaliteiten aan studenten die les volgen in Dar el Huda.
Kwaliteit en veel persoonlijke aandacht voor de leerling staan centraal bij ons instituut. Zo werken wij bijvoorbeeld enkel met bekwame en ervaren docenten, hebben wij hoogwaardig studiemateriaal, en houden wij onze klassen klein ( gemiddeld 15 leerlingen ) zodat leerlingen veel persoonlijke aandacht krijgen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Bij Dar el Huda zijn kwaliteit en perfectie zeer belangrijk en werken we met oprechtheid zowel tegen over onszelf als onze leerlingen. Zo streven we naar uitmuntendheid in alles wat we doen. Onze leerlingen worden continue aangemoedigd om verder te leren en zichzelf te ontwikkelen tot het uiterste, dit doen wij o.a. door een intellectueel stimulerende omgeving te bieden waarin zij zich zowel veilig, gezond, en uitgedaagd voelen om het beste in zichzelf naar boven te halen.
Onze voornaamste lessen zijn de Arabische taal (Lezen, Schrijven en Spreken) en Koran & Tajweed (Memorisatie & Recitatie). Daarnaast bieden wij ook andere lessen aan zoals Islamitische Jurisprudentie (fiqh), Islamitische geloofsleer (al-aqeedah), biografie van de profeet Mohammed (vzmh), cursussen en seminars op verschillende onderwerpen die van groot belang zijn in de maatschappij. De lessen en cursussen zijn toegankelijk voor zowel kinderen, jongeren en volwassenen (mannen en vrouwen).
Daarnaast organiseert Dar el Huda ook verschillende sociale en maatschappelijke activiteiten om een mooie balans te creëren tussen educatie, gezelligheid en maatschappelijke betrokkenheid door middel van diverse lezingen, seminars en activiteiten aan te bieden voor jong en oud. Er worden ook diverse studenten met verschillende nationaliteiten en religies uitgenodigd om kennis te maken met het instituut en om de islam beter te leren kennen.
Ook biedt Dar el Huda hulp aan jongeren en gezinnen die in moeilijke tijden verkeren en geeft gratis counseling in een aantal sociale, psychologische, educatieve en gedragsproblemen voor de betrokkenen.
Het doel van het instituut is om de band te versterken met verschillende instellingen en organisaties in de Nederlandse samenleving om de band tussen moslims en niet moslims te versterken en het ondersteunen van de trend naar openheid voor de samenleving en positieve interactie met diverse beschavingen en culturen.
Een ander doel van het instituut is om creatieve, ambitieuze en innovatie studenten te creëren die zich vasthouden aan de geldende waarden en normen binnen de Nederlandse samenleving. Hiervoor is een goede integratie een vereiste en hierin willen wij als instituut ook een rol spelen.
